Dnes je 18. 08. 2017, meniny má: Elena, Helena, zajtra Lýdia, Lilien

Po zbojníckych chodníčkoch Juraja Jánošíka v nežnom náručí Malej Fatry

34. VÝSTUP NA HRADOVÚ

/Z turistických chodníkov ST TO KOS Rimavská dolina/

Pre kresťana nesie Veľká noc v sebe posolstvo zmŕtvychvstania. V pohanských časoch však bola hlavne oslavou prichádzajúcej jari, čo symbolizovalo aj pálenie Moreny. Tak, ako sa príroda postupne prebúdza z dlhého zimného spánku, pomaličky, potichučky sa k nám zakráda jar. Prichádzajúcu jar nám oznamujú aj prví jarní poslovia. My sme tiež akýsi veselší a otvorenejší.

S prísľubom jari v pätách a zo sychravého Tisovca odchádza naša 28 členná zostava v autách na predveľkonočný pobyt do Malej Fatry. Ubytovanie máme zabezpečené v Terchovej, v časti Biely potok v malom rodinnom penzióne rovnakého mena. Obklopuje nás nádherná príroda Vrátnej doliny.

V piatok na nás čaká hneď z rána prvá túra. O 9:00 dvíhame oči k oblohe, ktorá neveští nič dobré. V autách sa presúvame k 15km vzdialenej chate Vrátna. Lanovka nás dopravuje na jej hornú stanicu. Vystupujeme v zasneženej krajine, navyše ponorenej do hustej hmly. Načali sme hrebeňovku Malej Fatry na Snilovskom sedle (1524m) a zelené značenie nás privádza na Chleb (1645m). V spoločnosti neutíchajúceho studeného vetra, ktorý nás spolu s červeným tyčovým značením sprevádza až na Hromové (1636 m). Za Hromovým nasledujú Steny a Poludňový Grúň (1460m). Hmla sa pomaly pretrháva a pred nami sa otvára krajina s krajšími výhľadmi na okolité vrcholy hlavne Veľký a Malý Rozsutec, Stoh. Trasa vedie nezalesneným terénom vysokohorského charakteru. Od vrcholu Poludňového Grúňa k chate na Grúni nasleduje náročnejšie strmé klesanie cca 500 výškových metrov na dĺžke 1,5 km. Počas zostupu zastavujem svoje kroky a len tak v tichu a samote s nádychom horského vzduchu vnímam krajinu vôkol seba, vychutnávajúc si tento jedinečný moment spolupatričnosti s prírodou. Ozaj občas stačí len málo k úplnej spokojnosti. Prichádzame ku Chate na Grúni, odkiaľ už nemáme ďaleko späť k autám na parkovisku pri Chate Vrátna, kde sme ráno začínali túru. V blízkosti chaty Vrátna sa nachádza symbolický cintorín, venovaný mŕtvym na pamiatku a živým pre výstrahu. Veru, je to tak! Bohužiaľ, dosť často preceňujeme svoje sily a neuvedomujeme si, aký je ten život krehký a vzácny. Cestou do penziónu sa poniektorí zastavujeme ešte v Terchovej, kde sa práve konajú celoslovenské Cyrilometodské dni s Krížovou cestou. Terchová je rodnou dedinou Juraja Jánošíka, ľudovou slovesnosťou idealizovaného slovenského hrdinu. Veľký piatok bol teda pre nás pestrý po všetkých stránkach. Príjemne naladení už plánujeme ďalší deň.

V sobotu nás čaká túra do Jánošíkových dier a na Malý Rozsutec. Podľa starej legendy si Juraj Jánošík ukrýval poklady v Dierach a zem ich otvorí len poctivým ľuďom s dobrým srdcom. „Nebolo to moje, nebude to vaše, ale len toho, kto šabľu za pravdu opáše.“ Týmito slovami sa k nám prihovára Jurko z dávnej minulosti v diele Jána Bottu, Smrť Jánošíkova. Povestné Jánošíkove diery tvorí sústava tiesňav a kaňonov v Krivánskej Malej Fatre a nachádza sa tu celkovo vyše dvadsať vodopádov s výškou od 1 do 5 metrov. Pozostávajú z troch častí: Dolné, Horné a Nové diery. Veľmi dlho ich formoval Dierový potok, ktorý nimi preteká. Na trasu odchádzame v ranných hodinách priamo od penziónu, aby sme na rázcestí po zelenom značení nasmerovali naše kroky k Dolným a Novým dieram, ktorými je vybudovaný náučný chodník. Za pomoci rebríkov, reťazí a kovových lávok zvládame trasu, miestami pripomínajúcu Slovenský raj, s ľahkosťou. Najkrajšou časťou Dier sú Horné diery s najväčším počtom vodopádov a rebríkov, ktoré nás sprevádzajú modrou značkou až do sedla Medzirozsutce. Horské lúky s Malým Rozsutcom(1344 m n. m.)sú prekrásne a zo sedla Medzirozsutce(1200 m.n.m.) na vrchol nám to trvá už len cca 20 minút. Prudšie stúpanie skalnatým terénom hravo zvládame za pomoci reťazí až napokon vystupujeme na vrchol Malého Rozsutca. Z jeho vrcholu sa pred nami otvára malebná krajina s výhľadom na Veľký Rozsutec, včera prejdený hrebeň Malej Fatry, Choč, či na dedinu Terchová. Zostup nasleduje strmým suťovým žľabom. V nedeľu ráno prichádza chvíľa rozlúčky. Domov odchádzame s vedomím, že každý z nás má tú vzácnu možnosť voľby ako a kde strávi svoj voľný čas. Vybrali sme si pobyt v lone slovenskej prírody, ktorá je nevyčerpateľným žriedlom nielen zážitkov, ale aj prameňom nekonečnej energie.

Andrea Blahová, KST TO KOS Rimavská dolina

fatra

fatra2

34. VÝSTUP NA HRADOVÚ

/Z turistických chodníkov KST TO KOS Rimavská dolina/

22. apríl 2017 bol dňom našej tradičnej oddielovej akcie. Obľúbená majestátna Hradová privítala v tento deň 14 členov TO KOS a 19 hostí, t.j. turistov neregistrovaných v našom občianskom združení, ktorí sa spoločne s nami výstupu zúčastnili. Boli to kolegovia turisti z Hnúšte, Rimavskej Soboty, či z okolia Lučenca. Počasie akcii opäť prialo a po predpovediach, nie príliš nakloneným turistike, nás napokon príjemne prekvapilo. Všetci účastníci akciu zvládli bez újmy na zdraví a v príjemnej atmosfére. Záverečný zostup spod Okrúhlej skaly si zvolil každý podľa svojej vôle a tak okrem tradičnej okružnej žltej značky ponad Kordove lúčky, kam smerovala väčšina turistov, zišli niektorí aj na opačnú stranu nad Rejkovo a cez Krivú do mesta a kolegovia z Hnúšte sa vydali spod Hradovej dokonca až na Ráztočné. Hradovou sa to v tento deň naozaj turistami len tak hemžilo. Okrem nás absolvovala prechod aj väčšia skupinka turistov z Banskej Bystrice.

Hradová je naozaj náš najväčší magnet pre turistov a sme na ňu právom aj hrdí.

Tak teda zasa o rok. A to už na jubilejnom, 35. výstupe!

D.K.

Pozvánka MsZ 24 05 2017

Pozvánka MsZ 26 04 2017

Pozvánka MsZ 03 2017

Copyright ©2011 Mestský úrad Tisovec, Námestie Dr. V. Clementisa 1, 980 61 Tisovec, Tel: 047 5603888, Fax: 047 5603838

webmaster: Michal Stejskal; Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovými robotmi. Na jej zobrazenie musíte mať zapnutý JavaScript.